![]() | ![]() | |||||
Meer info | ||||||
OPMERKING:
|
1. Conform 5.4.1.4.2 dienen voor zendingen, die niet samen in eenzelfde voertuig of container mogen geladen worden, afzonderlijke vervoerdocumenten opgemaakt te worden.
|
|
2. Voor de colli die stoffen of voorwerpen van klasse 1 bevatten en voorzien zijn van een etiket conform de modellen nummers 1, 1.4, 1.5 of 1.6, is samenlading in overeenstemming met 7.5.2.2 toegelaten, ongeacht wat de andere gevaarsetiketten zijn die vereist zijn voor deze colli. De tabel van 7.5.2.1 is niet van toepassing als dergelijke colli geladen worden met colli die stoffen en voorwerpen van andere klassen bevatten.
|
Etiketten nr.
|
1
|
1.4
|
1.5
|
1.6
|
2.1, 2.2, 2.3
|
3
|
4.1
|
4.1 +1
|
4.2
|
4.3
|
5.1
|
5.2
|
5.2 + 1
|
6.1
|
6.2
|
7 A, B, C
|
8
|
[9, 9A]
|
1
|
Zie 7.5.2.2
|
|
|
|
|
|
|
d
|
|
|
|
|
|
|
b
|
|||
1.4
|
a
|
a
|
a
|
|
a
|
a
|
a
|
a
|
|
a
|
a
|
a
|
a
|
a, b, c
|
||||
1.5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b
|
||||
1.6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b
|
||||
2.1,2.2, 2.3
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
3
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
4.1
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
4.1 + 1
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
4.3
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
5.1
|
d
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
5.2
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
5.2+ 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
6.1
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
6.2
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
7A, B, C
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
8
|
|
a
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
[9, 9A]
|
b
|
a, b, c
|
b
|
b
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Compatibiliteitsgroep
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
H
|
J
|
L
|
N
|
S
|
A
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
|
|
X
|
|
a
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
C
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
|
b, c
|
X
|
D
|
|
a
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
|
b, c
|
X
|
E
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
|
b, c
|
X
|
F
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
X
|
G
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
|
|
X
|
H
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
X
|
J
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
X
|
L
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d
|
|
|
N
|
|
|
b, c
|
b, c
|
b, c
|
|
|
|
|
|
b
|
X
|
S
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
Transporteenheid
|
Subklasse
|
1.1
|
1.2
|
1.3
|
1.4
|
1.5 en 1.6
|
Lege, niet-gereinigde verpakkingen
|
||
Compatibiliteitsgroep
|
1.1 A
|
Andere dan 1.1A
|
|
|
Andere dan 1.4. S
|
1.4 S
|
|
|
|
EX/II
(a)
|
6,25
|
1000
|
3000
|
5000
|
15.000
|
onbeperkt
|
5000
|
Onbeperkt
|
|
EX/III
(a)
|
18,75
|
16.000
|
16.000
|
16.000
|
16.000
|
onbeperkt
|
16.000
|
Onbeperkt
|
(a) |
Zie deel 9 voor de beschrijving van de EXII- en EX/III-voertuigen.
|
(318) |
Vingerwijzingen betreffende de stouwing van gevaarlijke goederen zijn te vinden in de IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code) (zie bijvoorbeeld hoofdstuk 9 Packing cargo into CTU's en hoofdstuk 10 Additional advice on the packing of dangerous goods) en het door de Europese Commissie gepubliceerd document “Code de bonnes pratiques européen concernant l'arrimage des charges sur les véhicules routiers”. Er zijn ook andere vingerwijzingen beschikbaar bij bevoegde overheden en instellingen van de industrie.
|
(319) |
UN-Regulation No. 13 (Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regards to braking).
|
CV1
|
(1)
|
Het is verboden:
|
|
|
|
a) de goederen op een openbare plaats binnen een bebouwde kom te laden of te lossen zonder speciale toestemming van de bevoegde overheden;
|
|
|
|
b) de goederen op een openbare plaats buiten een bebouwde kom te laden of te lossen zonder de bevoegde overheden te hebben ingelicht, tenzij deze werkzaamheden door ernstige veiligheidsredenen te verrechtvaardigen zijn.
|
|
|
(2)
|
Indien de behandeling van de goederen om één of andere reden op een openbare plaats dient te gebeuren, moeten de stoffen en voorwerpen van verschillende aard op basis van de etiketten van elkaar gescheiden worden.
|
|
CV2
|
(1)
|
Alvorens te laden moet het laadvlak van het voertuig of van de container grondig worden gereinigd.
|
|
|
(2)
|
Het gebruik van vuur of van een onbeschermde vlam is verboden op of in de nabijheid van voertuigen of containers die de goederen vervoeren, evenals tijdens het laden en het lossen.
|
|
CV3
|
Zie 7.5.5.2.
|
||
CV4
|
De stoffen en voorwerpen van compatibiliteitsgroep L mogen slechts als volledige wagenlading vervoerd worden.
|
||
CV5 tot en met CV8
|
(Voorbehouden)
|
||
CV9
|
Men mag niet met de colli gooien of ze aan schokken blootstellen.
De recipiënten moeten zodanig in de voertuigen of containers worden gestouwd dat zij niet kunnen kantelen of vallen.
|
||
CV10
|
De flessen die beantwoorden aan de definitie in 1.2.1 moeten in de lengte- of dwarsrichting van het voertuig of van de container worden neergelegd; dicht bij het voorste kopschot moeten de flessen echter in de dwarsrichting liggen.
Korte flessen met een grote middellijn (ongeveer 30 cm en meer) mogen in de lengterichting worden gelegd, waarbij de beschermingsinrichtingen van de kranen naar het midden van het voertuig of van de container moeten gericht zijn.
Flessen met een voldoende stabiliteit of flessen die worden vervoerd in geschikte inrichtingen die het omkantelen beletten, mogen eventueel rechtop worden geplaatst.
Liggende flessen moeten zodanig op een zekere en gepaste wijze vastgezet, vastgemaakt of bevestigd zijn dat zij niet kunnen verschuiven.
|
||
CV11
|
De recipiënten moeten steeds in de stand worden geplaatst waarvoor zij zijn gebouwd en moeten beschermd worden tegen mogelijke beschadigingen door andere colli.
|
||
CV12
|
Wanneer de voorwerpen op paletten geladen zijn en deze paletten gestapeld worden, moet elke laag paletten gelijkmatig verdeeld worden over de onderliggende laag; indien nodig wordt er een materiaal met voldoende weerstand tussen geplaatst.
|
||
CV13
|
Wanneer stoffen gaan lekken en zich in het voertuig of in de container hebben verspreid, mag het voertuig of de container pas opnieuw gebruikt worden na grondig te zijn gereinigd en, in voorkomend geval, ontsmet. Alle goederen en voorwerpen die in datzelfde voertuig of in diezelfde container vervoerd worden moeten op eventuele verontreiniging gecontroleerd worden.
|
||
CV14
|
De goederen moeten tijdens het vervoer beschermd worden tegen direct zonlicht en tegen warmte.
De colli mogen slechts op koele en goed geventileerde plaatsen, ver van warmtebronnen, opgeslagen worden.
|
||
CV15
|
Zie 7.5.5.3
|
||
CV16 tot en met CV19
|
(Voorbehouden)
|
||
CV20
|
De bepalingen van hoofdstuk 5.3, van 7.1.7.4.7 en van 7.1.7.4.8 evenals de bijzondere bepaling V1 van hoofdstuk 7.2 zijn niet van toepassing op voorwaarde dat de stof – al naargelang het geval – verpakt is volgens verpakkingsmethode OP1 of OP2 van verpakkingsinstructie P520 in 4.1.4.1 en dat de totale hoeveelheid van de stoffen voor dewelke deze afwijking wordt toegepast niet meer dan 10 kg per transporteenheid bedraagt.
|
||
CV21
|
Vóór het laden moet de transporteenheid grondig nagekeken worden.
De vervoerder moet vóór het vervoer ingelicht worden over:
|
||
|
– de instructies betreffende de werking van het koelsysteem, in voorkomend geval met inbegrip van een lijst met de leveranciers van koelmiddelen onderweg;
|
||
|
– de te volgen procedures wanneer de temperatuurbeheersing in gebreke blijft.
|
||
|
In geval van temperatuurbeheersing volgens de methodes beschreven in 7.1.7.4.5 b) of d), moet een voldoende hoeveelheid niet brandbaar koelmiddel (bijvoorbeeld vloeibare stikstof of vast koolstofdioxide) – met inbegrip van een redelijke veiligheidsmarge voor eventuele vertragingen – meegevoerd worden, tenzij de mogelijkheid tot aanvulling gewaarborgd is.
De colli moeten zodanig gestouwd worden dat ze gemakkelijk bereikbaar zijn.
De voorgeschreven regelingstemperatuur moet gehandhaafd blijven tijdens de hele vervoersoperatie, met inbegrip van het laden, het lossen en de eventuele tussenhaltes.
|
||
CV22
|
De colli moeten zodanig geladen zijn dat een vrije luchtcirculatie in de laadruimte een gelijkmatige temperatuur van de lading garandeert. Indien een voertuig of grote container meer dan 5000 kg brandbare vaste stoffen, polymeriserende stoffen en/of organische peroxides bevat, moet de lading onderverdeeld worden in ladingen van niet meer dan 5000 kg, die door luchtruimten van ten minste 0,05 m van elkaar gescheiden zijn.
|
||
CV23
|
Tijdens de manipulatie van de colli moeten speciale maatregelen getroffen worden om te voorkomen dat ze met water in contact komen.
|
||
CV24
|
Vóór het laden moeten de voertuigen en de containers grondig gereinigd worden; in het bijzonder moeten ze van alle brandbare resten (stro, hooi, papier, enz.) worden ontdaan. Het is verboden om licht ontvlambare materialen te gebruiken voor het stouwen van de colli.
|
||
CV25
|
(1)
|
De colli moeten zodanig gestouwd worden dat ze gemakkelijk bereikbaar zijn.
|
|
|
(2)
|
Indien colli bij een omgevingstemperatuur van ten hoogste 15 °C of gekoeld vervoerd moeten worden, dient deze temperatuur ook gedurende het lossen of tijdens de tussentijdse opslag gehandhaafd te blijven.
|
|
|
(3)
|
De colli mogen slechts op koele plaatsen, ver van warmtebronnen opgeslagen worden.
|
|
CV26
|
De houten delen van een voertuig of container, die met deze stoffen in contact geweest zijn, moeten worden weggenomen en verbrand.
|
||
CV27
|
(1)
|
De colli moeten zodanig gestouwd worden dat ze gemakkelijk bereikbaar zijn.
|
|
|
(2)
|
Indien colli gekoeld moeten vervoerd worden, dient de continuïteit van de koelketen gedurende het lossen of tijdens de tussentijdse opslag verzekerd te zijn.
|
|
|
(3)
|
De colli mogen slechts op koele plaatsen, ver van warmtebronnen opgeslagen worden.
|
|
CV28
|
Zie 7.5.4.
|
||
CV29
|
De colli moeten rechtop gehouden worden
|
||
CV30 tot en met CV32
|
(Voorbehouden)
|
||
CV33
|
OPMERKINGEN: 1. Een “kritieke groep” is een groep personen uit het publiek die redelijk homogeen is met betrekking tot haar blootstelling aan een welbepaalde stralingsbron via een welbepaalde blootstellingsweg, en die kenmerkend is voor de individuen die via deze weg en door deze bron de hoogste effectieve of gelijkwaardige dosis (al naargelang het geval) ontvangen.
|
||
|
2. In het algemeen is een “persoon uit het publiek” om het even welk individu van de bevolking, behalve indien het beroepshalve of om medische redenen blootgesteld is.
|
||
|
3. Een “werknemer (werkneemster)” is iedere persoon die voltijds,
deeltijds of tijdelijk voor een werkgever werkt en aan wie rechten en verplichtingen inzake professionele stralingsbescherming zijn toegekend.
|
|
Duur van de blootstelling per jaar (in uren)
|
|||
Totale som van de transportindexen niet groter dan
|
Zones waar personen uit het publiek regelmatig toegang hebben
|
Arbeidszones met geregelde aanwezigheid
|
||
50
|
250
|
50
|
250
|
|
|
Scheidingsafstand in meter zonder afschermmateriaal:
|
|||
2
|
1
|
3
|
0,5
|
1
|
4
|
1,5
|
4
|
0,5
|
1,5
|
8
|
2,5
|
6
|
1,0
|
2,5
|
12
|
3
|
7,5
|
1,0
|
3
|
20
|
4
|
9,5
|
1,5
|
4
|
30
|
5
|
12
|
2
|
5
|
40
|
5,5
|
13,5
|
2,5
|
5,5
|
50
|
6,5
|
15,5
|
3
|
6,5
|
Totaal aantal colli niet groter dan
|
Totale som van de transportindexen niet groter dan
|
Duur van het vervoer of van de opslag, in uur
|
||||||||
CATEGORIE
|
1
|
2
|
4
|
10
|
24
|
48
|
120
|
240
|
||
GEEL-III
|
GEEL-II
|
Minimale afstanden in meter
|
||||||||
|
|
0,2
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
2
|
3
|
|
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
2
|
3
|
5
|
|
1
|
1
|
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
2
|
3
|
5
|
7
|
|
2
|
2
|
0,5
|
1
|
1
|
1,5
|
3
|
4
|
7
|
9
|
|
4
|
4
|
1
|
1
|
1,5
|
2
|
4
|
6
|
9
|
13
|
|
8
|
8
|
1
|
1,5
|
2
|
3
|
6
|
8
|
13
|
18
|
1
|
10
|
10
|
1
|
2
|
3
|
2
|
7
|
9
|
14
|
20
|
2
|
20
|
20
|
1,5
|
3
|
4
|
3
|
9
|
13
|
20
|
30
|
3
|
30
|
30
|
2
|
3
|
5
|
2
|
11
|
16
|
25
|
35
|
4
|
40
|
40
|
3
|
4
|
5
|
3
|
13
|
18
|
30
|
40
|
5
|
50
|
50
|
3
|
4
|
6
|
9
|
14
|
20
|
32
|
45
|
Aard van de stoffen of voorwerpen
|
Activiteitslimieten voor de voertuigen
|
LSA-I
|
Geen enkele limiet
|
LSA-II en LSA-III
Niet brandbare vaste stoffen
|
Geen enkele limiet
|
LSA-II en LSA-III
Brandbare vaste stoffen en alle
vloeistoffen en gassen
|
100A2
|
SCO
|
IOOA2
|
Type van container of voertuig
|
Limieten van de totale som van de transportindexen in eenzelfde container of voertuig
|
Kleine container
|
50
|
Grote container
|
50
|
Voertuig
|
50
|
Type van container of voertuig
|
Limieten van de totale som van de criticaliteits-veiligheidsindex
|
|
|
Niet-exclusief gebruik
|
exclusief gebruik
|
Kleine container
|
50
|
Niet van toepassing
|
Grote container
|
50
|
100
|
Voertuig
|
50
|
100
|
CV34
|
Vooraleer een drukrecipiënt te vervoeren moet men er zich van vergewissen dat geen verhoging van de druk heeft plaatsgevonden omwille van een potentiële ontwikkeling van waterstof.
|
CV35
|
Indien zakken als enkelvoudige verpakkingen gebruikt worden, moet de afstand die hen scheidt voldoende zijn om een goede verdrijving van de warmte toe te laten.
|
CV36
|
De colli moeten bij voorkeur in open of geventileerde voertuigen of containers geladen worden. Indien dit niet mogelijk is en de colli in andere gesloten voertuigen of containers worden geladen, dan moet de gasuitwisseling tussen de laadruimte en de bestuurderscabine voorkomen worden en moeten de laaddeuren van deze voertuigen of containers als volgt gemarkeerd worden, in letters van ten minste 25 mm hoog:
|
|
“OPGELET
GEEN VENTILATIE
VOORZICHTIG OPENEN”
|
|
Deze tekst zal aangebracht worden in een taal die door de afzender gepast geacht wordt.
|
|
Voor de UN-nummers 2211 en 3314 is dit merkteken niet vereist wanneer het voertuig of de container reeds gemarkeerd is in overeenstemming met bijzondere bepaling 965 van de IMDG-Code
(1)
|
CV37
|
Deze bijproducten moeten vóór het laden afgekoeld worden tot de omgevingstemperatuur, tenzij ze gecalcineerd werden om de vochtigheid te verwijderen. De voertuigen en containers die een losgestorte lading bevatten, moeten correct geventileerd zijn en beschermd zijn tegen elk binnendringen van water gedurende het voledige traject. De laaddeuren van gesloten voertuigen en gesloten containers moeten als volgt gemarkeerd worden, in letters van ten minste 25 mm hoog:
|
|
“OPGELET
GESLOTEN OMSLUITINGSMIDDEL
VOORZICHTIG OPENEN”
|
|
Deze tekst zal aangebracht worden in een taal die door de afzender gepast geacht wordt.
|
CV38
|
De laadcompartimenten mogen geen scherpe binnenranden hebben (interne treden, enz.) waardoor de zak/container kan scheuren tijdens het lossen. Ze moeten gecontroleerd worden voorafgaand aan elke laadverrichting.
|
|
De containerbags moeten in de laadcompartimenten voor de transportverrichtingen worden geplaatst voordat ze gevuld worden. De buitenbekleding van de containerbags moet zodanig worden geplaatst dat de ritssluiting zich aan de voorkant van het laadcompartiment bevindt in gesloten positie. Na het vullen moeten de containerbags worden gesloten volgens de instructies van de fabrikant.
|
|
Eenmaal geladen mogen de containerbags niet worden opgetild of verplaatst van het ene laadcompartiment naar het andere. In eenzelfde laadcompartiment mogen geen meerdere gevulde containerbags geladen worden.
|
|
Na het vullen en sluiten van de containerbags moeten de buitenoppervlakken ontsmet worden.
|
|
Containerbags die vervoerd worden in afneembare laadcompartimenten, worden gelost met de compartimenten op de grond.
|
|
Lossen door het laadcompartiment van containerbags te kantelen, die gevuld zijn met afval van wegwerkzaamheden of met grond verontreinigd met vrij asbest is toegestaan, mits een gezamenlijk door de vervoerder en de bestemmeling overeengekomen losprotocol wordt nageleefd om te voorkomen dat de containerbags tijdens het lossen zouden scheuren. Het protocol moet ervoor zorgen dat de containerbags niet vallen of scheuren tijdens het lossen.
|
(1) |
Merkteken dat de woorden bevat “WAARSCHUWING – KAN BRANDBARE DAMPEN BEVATTEN”, geschreven met letters van minimum 25 mm hoog, geplaatst aan elk toegangspunt op een plaats waar het gemakkelijk gezien zal worden door de personen die de transporteenheid openen of binnengaan in het voertuig of de container.
|